SUPERMAN


Monday 6 August 2012 | 05:38 | 0 Words
bissmillahhirrahmanirahim :)

assalamualaikum blogger
(kalu tak jawab dosa. kalau jawab sayang)

okay, actually da lama la jugak KOT tak menaip. bukan tak de story nak share but tak de
masa nak menaip. hari ni macam free yang terlebih thats why la tangan ni rajin sangat nak bukak
blog. hew-3 dalam sedar tak sedar dah dua minggu lebih kita berpuasa kan? bulan ramadhan
dah tak lama lagi nak melabuh kan tirai nya :') so, kutip lah banyak mana pahala yang korang mampu buat dalam bulan puasa ni. mana lah tau kalau-2 tau depan kita da tak dapat nak bersua lagi dengan bulan yang penuh dengan ramah ALLAH ni kan?

minggu ni special sikit. sebab dapat cuti tiga hari. waaa best nya, nikmat sangat-2! tapi pagi tadi ada tuition biologi, hais, spoil sungguh lah. :p dapat cuti hari isnin ni sebab hari ni adalah hari NUZUL AL-QURAN :)
Okay la nak share something ni, ni ilmu pengetahuan tau, cepat ! amik pen and nota, *ceh*
peristiwa nuzul al quran adalah peristiwa tentang turunnya ayat al-quran yang pertama kepada Nabi Muhammad s.a.w sehingga turun secara berperingkat-2 dan seterus nya menjadi lengkap sebagai kitab al-quran yang selalu kita baca tu :) peristiwa Nuzul Al-quran terjadi pada hari JUMAAT, 17 Ramadhan tahun ke 41 ketika Nabi sedang beribadat di GUA HIRA.

perkataan "Nuzul" tu bereti turun atau berpindah dari atas ke bawah. ayat al-quran yang mula-2 diturun kan oleh ALLAH kepada Nabi Muhammad melalui perantaraan Malaikat Jibrail ialah 5 ayat pertama daripada surah al-alaq..

yang ni yang tikah hafal dari dua tahun yang lepas :D (i think semua orang tau kut) :

ALLAH SWT ---> Luth Mahfuz ---> Baitul Izzah ---> Nabi Muhammad SAW


 Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya kebenaran (Nabi Muhammad) dari Allah,                                            dan sebuah Kitab (Al-Quran) Yang jelas nyata keterangannya. Dengan (Al-Quran) itu Allah
menunjukkan jalan-jalan keselamatan serta kesejahteraan kepada sesiapa Yang mengikut
keredaanNYA, dan (dengannya) Tuhan keluarkan mereka dari gelap-gelita(kufur) kepada
cahaya (iman) Yang terabg benderang,, dengan izinNya , dan (dengannya juga) Tuhan
                                                menunjukkan  mereka ke jalan yang  lurus .


(Surah al Maaidah . Ayat : 15 – 16)

Ya ALLAH cantik sangat-2 Al-Quran ni. teringin nak ada 1
koleksi Al-Quran yang cam ni :')

Surah Al-Fatihah dapat memadamkan kemurkaan ALLAH SWT.
Surah Yassin dapat menghilangkan rasa dahaga ataupun kehausan pada hari kiamat.Surah Dukhan : menbantu menghadapai ujian ALLAH SWT pada hari kiamat.
Surah Al-Waqi'ah : melindungi daripada menjadi fakir atau ditimpa kesusahan.
Surah Al-Mulk : meringankan azab di dalam kubur.
Surah Al-Kauthar : merelaikan segala perbalahan.
Surah Al-Kafirun : menghalang kita daripada menjadi kafir ketika mengdahadapi kematian.
Surah AL-Ikhlas : melindungi daripada menjadi golongan munafiq.
Surah Al-Falq : menghapuskan perasaan daripada hasad dengki.
Surah An-Nas : melindungi kita daripada ditimpa penyakit was-2



teruja aku tengak :')


dari sebesar-2 AL-Quran sehingga lah sekecil-2
Al-Quran :D

sekian , salam Nuzul Al-Quran wahai muslimin dan muslimat :)

*********************************************************************************



happy belated birthday ariff. actually banyak pic yang saya nak
post pasal bday awak, tapi saya da delete semua, tinggal yang ni je
tu pun ada terselit lam lappy :)

#semoga menjadi orang yang berguna di dunia dan AKHIRAT
#belajar rajin-2




dear awak : betul ke apa yang saya fikir ?
awak nak clash? kenapa tak staright 2 the point terus awak?
saya tak faham, awak cakap nak tegur saya.. tapi dari msj yang awak send tu
sumpah tak gaya nak tegur , tapi gaya nak "putus"
dah dua hari kepala otak saya dok fikir
menda yang kat atas tu. and mulut saya pon
da mulut saya rasa ringan da nak mintak potos .
jangan buat saya macam patung mainan awak,saya ada
perasaan jugak. :/

SALAM MANIS :)


-Past- | -New-